#3 Sisseastumiskatsed 2023

5 juulil 2023 toimusid autotehnika eriala sisseastumiskatsed.

Sisseastumistest koosnes kahest osast, esimene neist valikvastustega test kolmekümne küsimusega, mis mõõdab tähelepanuvõimet, loogikataju, matemaatika ja füüsika tundmist ning ruumitaju.

Teises testi pooles viidi läbi 10 min. vestlus kandidaatidega. Vestluse läbiviijateks olid valdkonna tööandjate ja erialaõppejõudude paarid.

Tööandjaid esindasid:

  • Ando Rahu, tegevjuht, Elke Mustamäe AS

  • Raul Aava, tehnikadirektor, City Motors AS

  • Siim Tael, järelteeninduse juht, Inchcape Motors BMW

  • Ilja Semjonov, tehniline koolitaja, Veho Eesti AS

  • Siim Jürise, sourcing, KÕU Mobility Group

Eriala õppejõududest olid esindatud:

  • Julia Karpenko

  • Margus Villau

  • Kaido Hiieleek

  • Raiko Annask

  • Henri Vennikas

Sisseastumistestil osales 108 kandidaati, kelle poolt tugevam konkurents oli päevaõppes ca. 3.8 soovijat ühele kohale.

Sessioonõppe konkurss oli ca. 1.8 soovijat ühele kohale, kus kandideerisid ka juba pikaaegse erialase kogemusega kandidaadid, kellel on nüüd soov erialane kõrgharidus omandada.

Tööandjate hinnangul oli tegemist väga huvitava hommikupoolega, sellegi poolest esitati mõningaid näpunäiteid tulevastele kandidaatidele. “Noored, kes gümnaasiumist tulevad võiksid veidi paremini ette kujutada, et mida nad peale õpinguid teha tahavad.” ütles Siim Tael.

Ando Rahu sekundeeris, et paar kandidaati tõesti ei teadnud, miks nad kooli kandideerisid, aga oli ka vastupidiseid näiteid, et kellel oli selge siht oma õpingute jaoks.

Raul Aava tõi esile, paljud kandidaadid ei osanud eristada inseneriõppe ja kutsekooli. Et kui kandidaadid soovivad oma kätega midagi teha, siis seda saab ka kutsekoolis õppida, aga kutsekoolide näiline kuvand suunab gümnaasiumilõpetajad pigem kõrgkooli kandideerima.

Ilja Semjonov mainis, et keskmine hinne võib olla üpris eksitav mõõdupuu, et kui hakata kandidaadi motivatsiooni uurima, siis tuleb välja tegelik valmisolek kõrgkoolis õpingute alustamiseks.

Siim Jürise hinnangul oli tegemist toreda ettevõtmisega ning tõi välja, et kandidaadid, kes omavad varasemat kõrgharidust ning tulevad uuesti (sessioon-) õppesse, siis nende kombineeritud oskused, näiteks IT-alane ja autokõrgharidus kombineerituna, võivad olla tööturul kuldaväärt.

Õppejõudude hinnangul oli puhkuse perioodil läbi viidud vestluste voor vajalik, et saame ülevaate kandidaatist juba enne õpingute algust, mitte ei kohtu nendega esimest korda teise või kolmanda kursuse käigus. Margus Villau hinnangul on suht selgesti aru saada kandidaatide motivatsioon kellel silm särab ja siht on kindel. Raiko Annaski arvates peaksime rohkem rõhutama inseneeria õpingute osakaalu kõrgkooli õpingutes, et ei tekiks segadust, et mis eriala sisu täpsemalt on. Julia Karpenko mainis, et ka kandidaatidele võib olla väga kasulik eriala õppejõudude ja tööandjate poolne tagasiside kandideerimise käigus. Kaido nõustub kolleegidega, et veidi eeltööd annaks suurema eelise ning eriti kutse- ja kõrghariduse eristamisele suuremat rõhku panna. 

Henri Vennikase arvates läks sisseastumistest sh. koos vestlusega edukalt. Järgmisel aastal peaksime panema suuremat rõhku eelinfo jagamisele kodulehe kaudu sh. tutvustavate videotega kooli, tudengite, vilistlaste, tööandjate jmt. osapoolte info paremaks esiletoomiseks. Võibolla annaks parema ettekujutuse kandidaatile ka eelinfo päev juuni lõpu poole, et õpingute olemust ja sisu paremini tutvustada, mis annaks parema ettevalmistuse sisseastumistesti jaoks.

Aitäh kõigile kes osa võtsid, ka kandidaatidele ja tulevastele üliõpilastele!